Zebra

.
.
Igår hade jag en väldigt produktiv dag. Bl.a bakade jag en kaka. Själva receptet som jag använde kom från "Sju sorters kakor" (ICA förlag), vilket är den ultimata kakboken. Jag tog helt enkelt receptet för Tigerkaka, och modifierade det lite eftersom jag hade lite bananer som låg och blev dåliga.
Själva zebramönstret är från "Baking bites" men jag hittade länken dit på bloggen "Annes food", (som jag f.ö rekomenderar starkt. Massa bra recept bjuder hon på också!).

Modifierad Tigerkaka:

200 gram smör eller margarin
2 1/2 socker
3 ägg
1 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1+1 dl mjölk

Smaksättning:
2 mogna bananer
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
rivet skal av en citron

1. Rör smör och socker pösigt.
2. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning.
3. Blanda bakpulver och vetemjöl och tillsätt det. Tillsätt 1 1/4 dl mjölk.
4. Mosa bananerna i en annan bunke. Tillsätt citronskalet i bananmoset.
5. För över hälften av smeten till bananmoset. Rör ordentligt.
6. I smeten utan banan tillsätter du kakao och vaniljsocker.
7. Tillsätt 3/4 dl mjölk i kakaosmeten.

(Den extra mjölken lade jag till för att smeten skulle bli lite rinnigare så att själva zebrafieringen skulle funka, men man ska nog vara lite försiktig med den - min kaka blev nästan lite svampig.)

8. Smörj och bröa en rund form.
9. Nu till uppläggningen! Grundregeln är att bara lägga smet i mitten, helt tiden.Ta en sked och lägg några skedar banansmet i mitten på formen. Låt den flyta ut av sig självt, rör inget! När smeten flytit ut tar ett par skedar kakaosmet och lägger i mitten, ovanpå banansmeten. Fortsätt genom att varannan gång lägga banansmet och varannan gång kakaosmet. Eftersom du alltid lägger smeten i mitten så kommer den pressa ut den smet som ligger under utåt, och kakan kommer (förhoppningsvis) att bli randig.

10. Sätt kakan i ugnen på 175 grader, i 1h och lite till. Känn på kakan när den är klar.

Min blev förvisso randig, men inte så många ränder, och det var nog för att jag tog för mycket smet varje gång jag lade en ny färg. Men man gör fel och så lär man sig en läxa!
.
.


Åh, kaka!
.
.
.

Kommentarer

Infoga åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0