exkursion


Nu är jag tillbaka efter påsken, gödd till bristningsgränsen, inte alls det minsta solbränd trots att jag var ute mest hela tiden och i alla fall för stunden ganska mätt på familjeliv.
På påskdagen hade jag tjatat till mig en liten utflykt med min mormor som guide. Jag, lillebror, mamma och mormor åkte till den plats där min gammelmormor bodde som liten. Det var kanske inte den mest lärorika utflykten, eftersom lätt förvirring rådde, men det var ändå värt att vara ute i solen och framförallt att se högar av sten. För vissa av oss (läs: för mig) var fascinationsnivån 10 av 10 möjliga.

Här är några bilder som jag tog, och som jag nu med inlevelse ska beskriva vad de föreställer, förutom gräs och sten då.



Vi såg en husgrund av nått slag. Och massor med påskliljor. Och syrener. Där framme framför buskaget går grusvägen. Vi gissar att det var här som huset låg. Möjligtvis är den gamla grunden påbyggd, eftersom den här var så lång. Eller så hade de ett mycket större hus än vad vi trodde.



Här är en bild tagen en bit till vänster om den första bilden. Hm. En gjuten betonggrund? Det känns lite mer modernt. Vi gissar på att här har legat en verkstad. Det kanske till och med var en verkstad som min mormor visste om? Jag missade en del information, eftersom jag sprang runt och tittade.



Det här var det märkligaste. Vad var det för nått? Det låg bredvid, straxt nedanför. Jag fick ingen bra bild på hela, men det här rummet var kanske 2x3 meter stort och låg på kortsidan. Hela kolossen var långsmal, kanske 20x5 meter och skulle ha liknat rampen upp på skullen till en ladugård om det inte vore för att ett det mitt på långsidan fanns trappsteg som gick upp mitt i.



Det var ungefär här vi var och stampade. Den här kartan är från ca 1906, och det stämmer ganska bra, eftersom min gammelmormor föddes 1911, och då fanns ju rimligtvis redan huset där. Den blå linjen borde vara ett dike, som fortfarande finns där och som vi passerade. De husgrunder vi tittade på ligger alla norr om vägen som passerar genom fastigheterna.

Spännande! Ja, så det förslår. Andra inslag var en gammal bastustuga, fina små hus där min mormors klasskamrat bodde på 50-talet samt en motorcrossbana som vi antingen inte hittade eller som vi inte hann fram till, eftersom nästan splitternya knän satte stopp för jättelånga promenader.


Kommentarer
Postat av: amanda

vad spännande, och roligt! och sjukt att det liksom helt är borta, där hon bodde.. SÅ länge sen är det ju inte ändå..

2011-04-26 @ 19:24:35
URL: http://amandahildur.blogg.se/
Postat av: Annie

Vad härlig utflykt! :) Du har så bra idéer :)

2011-04-29 @ 18:14:54
URL: http://klanto.blogspot.com

Infoga åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0