Korsstygn och märkning - Del I



Det här med korsstygn tycker jag är en liten eftersatt form av handarbete. Ofta förknippar nog många det med antingen korsstygnen i skolan där man fick brodera på aidaväv och sätta sina alster i runda plastramar, eller så förknippar man det kanske med farmors broderade kuddar. Korsstygn känns inte så fräscht, helt enkelt. Det tyckte i varje fall inte jag, innan jag gick en kurs som handlade om just broderi, och nu är jag frälst! Korsstygn is the shit!

Så, om du vill börja brodera lite korsstygn, så tänkte jag att jag skulle ge dig lite råd och tips! Hoppas det funkar.


Material

Om du ska börja brodera korsstygn (eller annat broderi för den delen) så kan det vara bra att först inskaffa lite material. Det här materialet är inte särskilt dyrt, om man är lite smart.

Det första du måste köpa är tyg. Linnetyg eller halvlinne är att föredra, eftersom bomull är lite för "sladdrig". Använd inte aidaväv eller stramalj! Det är fult, helt enkelt. När man köper linne att brodera på så räknar man hur många trådar per cm som tyget innehåller. I riktigt räknelinne som det kallas så är alla små hål som trådarna bildar exakt lika stora och det gör broderiet inte blir förvrängt. Räkelinne är däremot ganska dyrt, till exempel kostar sk. "Ölandslinne" med 14trådar cm mellan 400-600 kr/metern, så jag brukar använda mig av vanligt heminredningslinne som man har till gardiner och liknande istället. Det är mycket billigare, men kan å andra sidan göra att broderiet blir lite avlångt.




























Vanligt heminrednngslinne, inte för glest.



Nästa sak du behöver är nålar! Egentligen ska du använda dig av en tapisserienål, vilket är en trubbig nål, men vanliga smala synålar eller s.k. uddlösa stramaljnålar fungerar också.  Det som dock är ganska viktigt för resultatet är att nålen är tillräckligt liten för att kunna gå igenom tyget mellan två trådar utan att lämna ett litet hål efter sig.



Broderigarn måste man såklart också ha. Ett bra garn är till exempel DMC´s moulinegarn, vilket är ett bomullsgarn som finns i många olika färger. En docka (ett litet nystan) kostar mellan 11-13 kr ungefär. Varje tjock tråd i nystanet består av 6 små trådar, och man använder sig vanligen av 2-3 sådana trådar tillsammans när man sedan broderar.



T.v. en docka moulinegarn. T.h. En tjock tråd består av sex smala trådar.


En sista sak man måste ha för att kunna arbeta ordentligt är en broderiram som man spänner fast tyget i så att det blir lättare att hålla och så att man inte drar för hårt tråden.





























Broderiramar hittar man ibland på loppisar eller så kan man ju
fråga nån gammal släkting snällt som inte broderar längre.


Material köper du i handarbetsaffärer, på hemslöjden (Varning! Dyrt!) eller bästa affären Knyppelboden i Gamla Linköping.Tyg och vanliga nålar kan inhandlas i valfri tygaffär, till exempel Ohlsons tyger.

Slut på del I!
.
.
.
.

Kommentarer
Postat av: Miss M

jag är så arg! Hade jag fått ha dig som syslöjdslärare hade jag nog gillat syslöjd. Det är så orättvist!

2008-10-27 @ 13:15:32
URL: http://www.metrobloggen.se/missm
Postat av: Emilie

Hurra vad roligt! Jag köpte en träram på loppis i lördags, så jag är ett steg på vägen! :D

2008-10-30 @ 23:11:00
URL: http://emilieto.blogspot.com

Infoga åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0