piffa upp


Nöden är uppfinningarnas moder, eller vad man brukar säga. Så även i detta fall. 
Jag har, precis som alla andra, lärt mig att det är utsidan som räknas. Detta har många gånger lett till att jag in i det sista står där med andan i halsen och svetten rinnande, med hela garderoben utsliten på golvet, och frustat de välkända orden Jag har ingenting att ta på mig!. Under somrarna brukar dessa tankar mildras, och jag brukar redrigera tillbaka till den sortens kläder jag gillar mest. Jag kallar det för hobo-chic. Jar har exempelvis inte bytt byxor på två veckor. Det är fresh.

Men, höst betyder skola och jobb, och då vill man åter vara någorlunda hel och ren. Höst brukar också betyda att man har lite eller inga pengar, och därför kommer här en liten idé på hur man enkelt kan sy om en gammal t-shirt.

Välj gärna en t-shirt med lite tjockare tyg, alltså inte en sån supersladdrig hmt-shirt utan hellre en lite oversized herrt-shirt. Tyget du väljer måste vara vävt. Ta gärna någon form av bomullstyg, det är lätt att sy i. Knappar hittar du billigt på secondhand, och det kan vara trevligt att ha olika knappar i samma färg.



En beskrivning. Förhoppningsvis inte allt för svår att följa.



Det färdiga resultatet.

Notera att jag inte lät min krage sitta kvar, utan klippte bort denna och istället sydde fast en liten snedremsa på insidan. Jag har dessutom vikt upp ärmarna, pressat, nålat och sedan fäst dem med några stygn mitt under ärmen samt mitt uppe på ärmen. Att vika upp och fästa långa tråkiga t-shirtärmar är för övrigt ett ännu enklare tips på hur man enkelt förändrar ett gammalt plagg!

Bon chance!


Kommentarer
Postat av: Ida

Du är så duktig!! Jag skulle nog aldrig få till det på samma sätt själv.. hehe

2011-08-27 @ 10:04:21
URL: http://cronebäck.se
Postat av: E

Man tackar.

2011-08-28 @ 10:26:43

Infoga åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0