äntligen

Äntligen tillbaka i gamla rutiner. Slipper alla måsten. Skönt.
Två böcker har jag tagit mig igenom so far in i sommaren, och båda två var bra.

Den första var Mor gifter sig, av Moa Martinsson. Skildrar hennes barndom i Norrköping (ur kvinnoperspektiv, som omväxling). Det allra bästa är dock: det finns två till, efterföljande böcker!

Den andra boken är Hertig Larson av Axel Odelberg. Svensken Frans. A. Larson föddes som fattig pojke i Sverige och blev senare adlad till Hertig i Mongoliet. Han bodde mer än hälften av sitt liv på Mongoliets stäpper, gifte sig med en amerikanska, blev hedersledarmot av Naturhistoriska museet i N.Y och var vän med Sven Hedin (upptäcksresanden). Om det finns någon människa som är inspiration till 100-årigen som klev ut genom fönstret och försvann så måste det vara Hertig Larson.

Igår började jag läsa Fröken Smillas känsla för snö. Den är en total överraskning. Det lilla jag har sett från filmen har varit totalt missvisande. Det kommer orsaka sömnproblem, är jag rädd.



Kommentarer

Infoga åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0